14 de Setembre de 2020 a les 14:08
Els responsables dels centres demanen a les famílies que mantinguin les mesures de seguretat fora de l'horari escolar
Prop de 27.000 alumnes d'infantil, primària i secundària han tornat als centres escolars de les Terres de l'Ebre aquest dilluns sis mesos després del seu tancament per la pandèmia de la covid-19. Ho han fet, segons ha apuntat el Departament d'Educació, sense incidents. Però la tornada arriba condicionada per una llarga llista de noves mesures de seguretat que hauran de complir diàriament: des d'entrades diferenciades i esglaonades segons els cursos, als hàbits de neteja o l'obligació de portar mascareta. Tot i la satisfacció pel retorn, els responsables dels centres han demanat a les famílies que mantinguin les mesures de seguretat i higièniques fora de l'horari lectiu per poder garantir el curs.
L'entrada als centres es farà per torns i amb mascareta i aquesta serà obligatòria com a mínim durant les dues primeres setmanes a partir del 6 anys. El Departament d'Educació ha insistit però que la mesura més important seran els grups estables de convivència que farà que els alumnes només tinguin contacte amb les persones d'aquests grups. La ràtio recomanada és de 20, però en un 30% de casos no es complirà en l'inici.
Les normes bàsiques de distància, mans i mascareta es traslladen a les escoles però amb les seves particularitats. Així, la distància s'haurà de mantenir en tot moment fora del grup de convivència estable, que és aquell grup format per alumnes i professors que compartiran cada dia l'aula i l'activitat lectiva.
Per evitar al màxim les interaccions entre diferents grups, les sortides al pati es faran per torns i mantenint la distància o amb mascareta si hi coincideixen més grups. El mateix passarà al menjador, que es farà per torns, en taules separades per grups de convivència i amb una distància d'una cadira si no hi ha taules per grups.
El Departament de Salut i el d'Educació han establert un protocol davant de possibles casos de covid. L'objectiu del Departament és no tancar els centres com van haver de fer al març i que, tot i que potser s'hagi d'aturar l'activitat lectiva en grups, es mantinguin oberts.
A nivell municipal, les dos escoles i l’institut han elaborat un pla d’organització per a que la tornada al centre sigui tan normalitzada com es pugui. Aquests plans, que poden variar en funció de l’evolució de la pandèmia, respecten un conjunt de valors i principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut a través de la neteja de mans i la distància personal. Les classes s’organitzaran en grups estables que estaran formats pel grup-classe i el seu tutor o tutora. A més, es potenciarà la ventilació de les aules de forma habitual.
El Pla d’organització de l’Escola Joan Baptista Serra preveu aplicar el “Mètode d’aprenentatge integrat Joan Baptista Serra”. Un sistema híbrid que combina la presencialitat i la no presencialitat”. Mentre que l’Escola Marjal i l’Institut Sòl de Riu també utilitzaran una fórmula híbrida per a mantenir la continuïtat pedagògica des de casa en cas de confinament.
Pel que fa a l’entrada i sortida a l’escola i al pati, a l’Escola Joan Baptista Serra es farà de manera esglaonada i amb deu minuts de diferència entre els diferents grups estables. L’escola també ha engegat un servei d’acollida i recollida de l’alumnat de famílies amb dos o més fills per a facilitar la conciliació. A l’Escola Marjal l’entrada i sortida es reparteix en dos horaris i dos espais diferenciats, també per a evitar aglomeracions.
Els diferents directors dels centres han fet una valoració del primer dia de classe que, en general, ha estat molt positiva.
L’Escola Municipal de Música d’Alcanar i la de l’Agrupació Musical Canareva també han elaborat els seus plans per a assegurar que el curs es desenvolupe amb la màxima normalitat, tot garantint les mesures de protecció davant la covid-19.